I går var det Black Friday og det rant inn med meldinger og e-poster med gode tilbud fra mange ulike butikker. Hadde du lenge tenkt at det var en ting du burde skaffet deg, var gårsdagen muligens et godt tidspunkt å gjøre det på. Det har også vært mulig å få rabatter og tilbud tidligere denne uka. Det har nærmest vært Black Week.
Jeg har mange flere ting enn jeg trenger, og jeg tror det er mange nordmenn som er i samme situasjon som meg. Hver ting jeg har bidrar til et utslipp av klimagasser. Kjøper jeg meg for eksempel et nytt klesplagg bidrar jeg med mellom 1 og 17 kg CO2 avhengig av hvilket materiale plagget er laget av. De valgene jeg tar hver dag får innvirkning på mitt CO2-avtrykk, og utgjør en forskjell på mitt årlige CO2-utslipp. Hvor mye hver av oss slipper ut skrev jeg om i et tidligere innlegg.
Nordmenn kaster mye, og dette er et stort miljøproblem. Økt forbruk betyr økte klimagassutslipp, men når det er billigere (og kanskje også mer lettvint) å kjøpe nytt enn å reparere det gamle er det mange som trekker kortet og dumper det ødelagte i søppeldunken. I tillegg kan det være stas med nye ting en gang i blant. Når det vi kjøper er billig blir også kanskje terskelen for å kvitte seg med det enda lavere. Argumenter som "det gjør jo ikke noe hvis jeg ikke bruker den så mye, for den var jo billig" eller "denne må jeg jo ha, for den koster så lite" kan brukes til å rettferdiggjøre kjøp og forbruk overfor oss selv eller andre. Jeg har selv falt for mange tilbud og gjort mange bomkjøp ved hjelp av slike overbevisende argumenter. Dermed frykter jeg at Black Friday kan bidra til et ytterligere overforbruk og en økt "bruk og kast"-mentalitet.
Black Friday har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier, og til min glede ser jeg at det er flere som tar avstand fra konseptet. Som forbruker har vi mulighet til å påvirke markedet, og vi må være bevisst på hvilke signaler våre handlinger sender ut (dersom vi har klare tanker om og meninger rundt dette). Ønsker man å signalisere en motstand mot det økende forbruket kan det være en god idé å droppe shopping i perioder med mye salg. Ønsker man å markere sin motstand ytterligere, eller å bidra til å få folk til å tenke over forbruket vi har i dag, kan man være med å markere "Buy Nothing Day". Dagen markeres siste lørdag i november og man deltar på den ved å avstå fra shopping. Om man ønsker kan man også utvide det til å bli "Buy Nothing Week" eller "Buy Nothing Year".
Etter gårsdagens shoppingbonanza regner jeg med at det blir en del mennesker som støtter opp under "Buy Nothing Day" i år. Det er jo fordelen med at denne dagen markeres dagen etter Black Friday.
- Hilde
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar